نماینده بناب در خصوص تناقض متن ترجمه شده بیانیه لوزان، گفت: اصلا تفاوتی و تناقضی بین متن اصلی بیانیه ها وجود ندارد و متن هر دو طرف یکی است ولی متاسفانه در ترجمه مشکل ایجاد کرده اند.

با توجه به وجود ابهامات موجود در بیانیه مشترک لوزان بخصوص تناقض متن بیانیه های دو طرف و پاسخ به سوالات مربوطه، گفتگویی کوتاه با نماینده بناب کرده ایم که در ادامه توجه شما را به آن جلب می نماییم.

به گزارش خبرنگار انعکاس بناب، نماینده بناب در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری، با اشاره بر بیانیه لوازان، گفت: این بیانیه، یک بیانیه مطبوعاتی بود نه توافق نهایی، بنابراین این بیانیه پایه و اساسی برای توافق نهایی در تیر ماه ۹۴ می تواند باشد و این یک قدم مهمی است که در خصوص مسائل هسته ای برداشته شده است.

Untitled-1

وی افزود:حال سوال اینجاست که آیا این بیانیه مسائل و مشکلات هسته ای را حل خواهد کرد یا به طور کلی منفی است؟، نمی توان پاسخ مثبتی داد ولی در کل یک بیانیه نسبتاً مثبتی بود برای حل مشکلات هسته ای ایران در توافق نهایی.

نماینده بناب در عین با بیان اینکه بیانیه مطبوعاتی لوزان مسیر را برای توافق نهایی باز کرد، گفت: خوب در این بیانیه خطوط قرمزی که باید رعایت میشد تا حدودی لحاظ شده است اما ابهاماتی هم در این بیانیه وجود دارد که انشاالله در توافق نهایی به خصوص در بحت تحریم ها و مدت زمان توافق، در تیرماه مد نظر قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام باقری بنابی ادامه داد: دولتی ها و تیم مذاکره کننده در توافق نهایی باید دقت کنند که از الفاظ مشترک استفاده نشود و مسائل به صورت شفاف جهت اعتماد سازی بین دو طرف ارائه گردد.

عضو کمسیون اقتصادی مجلس به تعهدات پروتکل الحاقی اشاره کرد و گفت: چه این بیانیه و توافقات به نتیجه برسد یا نرسد، ایران به صورت داوطلبانه بحث پروتکل الحاقی را تقریباً تاحدودی جهت جلب اعتماد بیشتر اجرا کرده است، در حالی که آنها باز تاکید دارند که به پیوستن ایران به پروتکل الحاقی در توافق نهایی اشاره شود؛ در این صورت صد در صد مجلس ورود پیدا خواهد کرد و در این مورد در مجلس تصمیمی اتخاذ خواهد کرد.

وی در خصوص تناقض متن ترجمه شده بیانیه لوزان، گفت: اصلا تفاوتی و تناقضی بین متن اصلی بیانیه ها وجود ندارد و متن هر دو طرف یکی است ولی متاسفانه در ترجمه مشکل ایجاد کرده اند.

نماینده بناب در تشریح این موضوع ادامه داد: در برخی موارد آمریکایی ها برخی موارد را انتشار داده اند که صحت نداشته و نباید به آنها اعتماد کنیم، ما باید به حرفهای تیم مذاکره کننده خود اعتماد کرده و از آنها حمایت کنیم، همانطوری که مقام معظم رهبری فرمودند تیم مذاکره کننده ما افرادی هستند قابل اعتماد، دلسوز و انقلابی؛ بنابراین به نظرم حرفهای تیم مذاکره کننده ما برای ما حجت است نه آمریکا و اتحادیه اروپا.

نماینده بناب به نحوه برداشته شدن تحریمها علیه ایران اشاره کرد و گفت: تحریمها باید به طور همزمان همراه با اجرای بندهای توافق برداشته شود،طوری نباشد که ما به تعهد خود عمل کنیم ولی تحریم ها جای خود باقی بماند، این امکان ندارد، و در بحث هسته ای هم باید تحریم ها به طور کلی و به صورت یکجا برداشته شود.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: برداشتن گام به گام تحریمها از طرف غرب کار درستی نیست، همانطور که رهبری اشاره کردند تحریمهای مربوط به هسته ای باید یکجا برداشته شود، خودتان می دانید که چندین نوع تحریم داریم که غرب از اول انقلاب بر ما تحمیل کرده، حالا اگر می خواهند تحریمهای غیر هسته ای را گام به گام بردارند به نظرم اشکالی ندارد که با این طریق اعتماد سازی بین دو طرف را جلب کنند.

انتهای پیام/ش