به گزارش انعکاس بناب به نقل از صدای سراب, جواد حقی کارشناس ارشد علوم سیاسی در یادداشتی تحت عنوان " گفتمان سازی در آستانه انتخابات" نوشت: مقوله رسانه و گفتمان سازی از جمله مباحث مطرح در حوزه عمومی است. که ارا و نظرات گوناگونی را در این زمینه می توان دید. سوال اساسی اینکه ایا رسانه […]

به گزارش انعکاس بناب به نقل از صدای سراب, جواد حقی کارشناس ارشد علوم سیاسی در یادداشتی تحت عنوان " گفتمان سازی در آستانه انتخابات" نوشت:

مقوله رسانه و گفتمان سازی از جمله مباحث مطرح در حوزه عمومی است. که ارا و نظرات گوناگونی را در این زمینه می توان دید. سوال اساسی اینکه ایا رسانه ها ، خاصه فضای مجازی می تواند گفتمان سازی کند؟ یا تولید گفتمان فقط بر عهده نخبگان و الیتهای جامعه است؟ بنظر راقم فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بهترین فرصت برای گفتمان سازی در همه زمینه های اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و … می باشد.

موسم رای گیریها زمان و بستر مناسبی برای تولید گفتمان مسلط اجتماعی در مورد نحوه ورود کاندیداها برای مبارزات انتخاباتی می باشد.

در  انتخاباتها اکثریت نامزدان و اتاق فکر انها با شعارهای انحرافی و احساسی افکار عمومی را جهت هدف نهایی خود سوق می دهند .اما با استفاده از فضای مجازی علی الخصوص اپلکیشن های موجود می توان نحوه ی بازی را تغییر و تولید گفتمان تازه برای انتخابات کرد.

لذا  ما و شمامی توانیم با استفاده از ابزارهای یاد شده نحوه بازی و موضوع بحثهای انتخاباتی را تعیین کنیم. والا بازیگران و مشاوران جنگ روانی  ستاد انتخاباتی بعضی از داوطلبان ، هیجان کاذب را جایگزین عقلانیت و شعور را  تبدیل به شور کرده تا اجازه فکر و تعقل را از جامعه بگیرند.

مخلص کلام

 عزیزان حداقل در این گروه های مجازی می توانیم با گفتمان سازی روشهای تبلیغاتی نامزدان را تغییر داده تا بتوانیم به انتخابی احسن و عالی دست پیدا کنیم. والا اگر بیشتر دقت شود شعار همه نامزدان از یک تیره بوده و تفاوت چندانی با هم ندارند. از قبیل تکلیف شد-عشق به وطن-باید سراب را اباد کرد-بحران بیکاری را حل می کنم. اسفالت و پهنای جاده ها – چپم ، راستم ، معتدلم یا مستقلم  الا ماشاالله.

پس دوستان بیایید جنس و نوع بحثها را عوض کرده و گفتمان تازه ای تولید تا بلکه کاندیداها نیز محبور به تغییر رویه شوند. بنده مثالهایی برای بحث حضورتان عرض می کنم.

۱-چرا فصل انتخابات با پدیده ی مذمومی تحت عنوان تخریب همراه می شود.۲-کاندیداهای محترم و محترمه چگونه از بروز و نفوذ این پدیده در مجموعه خود و در نزد هواداران مقابله بنماید.

۳- امانت داری از رای مردم که به نوعی تبلور اراده عمومی و یا همانا قدرت است. چگونه باید توسط کاندیداها مورد تاکید و حرمت واقع شود.۴- رعایت حرمت قدرت در جهت منافع و مصالح عمومی چگونه باید مورد تاکید نامزدان قرار گیرد.۵- کاندیداها چه جایگاهی را در برنامه های خود برای امانت قدرت مشخصا دارند؟ ۶-تیم مشورتی کاندیدا چه تصویری از نگاه کاندیدا به دانش روز امد و هواداری از تغییر و تحول را نشان می دهد. ۷-جایگاه اخلاق و کار اخلاقی در صحن انتخابات و بکار بستن اصول اخلاقی در تعریف و تبلیغ کاندیدای مورد نطر  و نقد نگاه و برنامه داوطلبان رقیب چگونه باید محترم شمرده شود؟