صمد اخلاصی صبح امروز در گفتگو با خبرنگار انعکاس بناب با بیان اینکه تعدادی از افراد غیر مسئول در رابطه با بیکاری در شهرستان اظهار نظر غیر کارشناسی  کرده اند، گفت: از ۳ طریق می توان آمار بیکاری یا اشتغال را در آورد که عبارتند از وزارت تعاون کار و رفاه اجتمائی، مرکز آمار و […]

صمد اخلاصی صبح امروز در گفتگو با خبرنگار انعکاس بناب با بیان اینکه تعدادی از افراد غیر مسئول در رابطه با بیکاری در شهرستان اظهار نظر غیر کارشناسی  کرده اند، گفت: از ۳ طریق می توان آمار بیکاری یا اشتغال را در آورد که عبارتند از وزارت تعاون کار و رفاه اجتمائی، مرکز آمار و سازمان مدیریت و برنامه ریزی؛ به غیر از این منابع، کسی نمیتواند و حق ندارد از خود درآورده آمار بیکاری ارائه دهد.

وی افزود: آماری که مرکز سرشماری نفوس و مسکن در اختیار مان می گذارد به مراتب دقیق تر از دیگر مراکز است چرا که این مرکز به منازل خود مردم تک به تک مراجعه کرده و اطلاعات افراد را حضوری دریافت میکند.

اخلاصی از کاهش ۱۸ درصدی تعداد جویندگان کار طی سال ۹۵ در این شهرستان خبر داد و گفت: طبق آخرین آماری که کاریابی های شهرستان در اختیار ما گذاشته در سال ۱۳۹۵ تعداد افرادی که در کاریابی ها ثبت نام کرده اند ۱۶۴۴ می باشد که این آمار در سال ۹۴ به تعداد ۲۰۰۱ نفر بوده است.

وی با اشاره به تعداد افرادی که توسط کاریابی ها به کار گمارده شده اند، گفت: در سال ۹۴ تعداد افراد شاغل شده توسط کاریابی ها ۳۳۶نفر بود که این تعداد در سال ۹۵با رشد ۲۸درصدی به تعداد ۴۲۹ نفر افزایش یافته است.

اغلب جویندگان کار در شهرستان بناب فاقد کارت مهارت هستند

اخلاصی با انتقاد از عدم وجود کارت مهارت اکثر کارگران، گفت: متاسفانه  ۱۵۳۶ از جویندگان کار در بناب فاقد کارت مهارت هستند در واقع این آمار ۹۳ درصد کل تعداد جویندگان کار شهرستان است.

وی افزود: در باب اشتغال، مهارت حرف اول و آخر را می زند، قطعا اگر فردی دارای مهارت باشد زودتر از بقیه صاحب کار خواهد شد.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتمائی شهرستان بناب با بیان اینکه اکثر جویندگان کار دارای مدرک دیپلم و تحصیلات دانشگاهی هستند، گفت: این مورد ۷۰ درصد جویندگان کار را شامل می شود که به عبارتی ۱۱۱۰ نفر از ثبت نام کنندگان در کاریابی ها هستند که این برخلاف دهه ۷۰، که اکثرا جویندگان کار زیر دیپلم بودند، هم اکنون برعکس شده و بیشتر کارجویان دارای مدرک بالای دیپلم هستند.

وی با اشاره به اینکه اکثر جویندگان کار در سال  ۹۵ در رده های سنی ۲۵ الی۳۴ساله هستند، گفت: از تعداد جویندگان کار ۱۲۰۴ نفر مرد ۴۴۰ نفر خانم در این سال جوینده کار بودند که این برابر است با ۷۳ درصد مرد و ۲۷درصد خانم می باشد.

اخلاصی با اشاره به تعدیل نیرو صورت گرفته در مجتمع فولاد بناب، خاطر نشان کرد: طی آخرین آمار بدست آمده حدود۵۸۰ نفر از فولاد بناب اخراج یا به عبارتی تعدیل شده بودند که از این تعداد فقط ۱۵۰ نفر آنها مجددا صاحب شغل شده اند.

وی تصریح کرد: مابقی کارگران فولاد که بیکار هستند، هم اکنون بیمه بیکاری دریافت می کنند.

اخلاصی از پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به ۱۶۸ نفر طی سال ۹۵ در بناب خبر داد و گفت: این تسهیلات جمعا به مبلغ ۷ میلیارد و ۴۸۰ میلیون ریال توسط دستگاه های اجرایی به متقاضیان مشاغل خانگی پرداخت شده است.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتمائی شهرستان بناب افزود: به ۲۰ نفر نیز در قالب طرحهای پشتیبان مجموعا ۷ میلیارد و ۶۸۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است.

این مسئول شهرستانی با اشاره به آمار بیکاری در بناب بر اساس سرشماری سال ۹۰، افزود: در این شهرستان طی سرشماری سال ۹۰ به تعداد ۲۹۳۸ نفر جمعیت بیکار ثبت شده است.

وی تعداد افراد شاغلین شهرستان بناب در سال ۹۰ را ۴۱ هزار و ۵۳۴ نفر اعلام کرد و گفت: جمعیت فعال شهرستان ۴۴ هزار و ۴۷۲ نفر بوده که مجموع جمعیت بیکار و شاغل شهرستان را تشکیل می دهد.

اخلاصی تصریح کرد: بر اساس این آمار نرخ بیکاری در شهرستان بناب ۶/۶ درصد اعلام شده است.

حتی افراد با تحصیلات کم تن به کارهای خصوصی نمی دهند

وی با اشاره به اینکه افراد کارجو، برای کارهای سخت کم شده است، گفت: متاسفانه اکنون علاوه بر باسوادان، حتی کم سوادان و بیسوادان نیز به کارهای خصوصی و بر کارهای رده پایین تن نمیدهند که این یک معضل واقعی به حساب می آید.

معاون روابط بین اداری نماینده شهرستان بناب، با اشاره به عدم رعایت حق و حقوق کارگران در برخی کارخانه ها و شرکتها، گفت: متاسفانه تا به امروز تمامی تعهدات که کارفا از کارگران اخذ کرده به نفع خود بوده است، در واقع حقوق دریافتی کارگر با حقوق روی سند او متفاوت است، خواهشمندیم کارگران آن حقوقی که دریافت می کنند نسبت به آن رسید امضا کنند تا ما بتوانیم از حق و حقوق آنها دفاع کنیم.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتمائی شهرستان بناب در پاسخ به سوال در رابطه با اینکه آیا میشود به آماری که اداره کار و سایر ادارات زیربط میدهند اعتماد کرد، گفت: خیر، چرا که شاید افرادی وجود داشته باشد که به هیچ یک از این نهاد مراجعه نکرده است و یا شاید در محلی مشغول کار است و به نهاد مربوطه اطلاع نداده است؛ برای مثال میشود گفت شاید کارگری که در انجمن صنفی کارگران عضو شده است در بیرون از انجمن مشغول به کاری است که انجمن از این کار خبری ندارد و یا کسانی که در انجمن صنفی اصناف لغو پروانه کسب کرده اند اکنون به کار های دیگر مشغول باشند، در ابتدای سخنانم عرض کردم مرجع ترین آمارها، آمار سرشماری نفوس و مسکن است که هر ۵ سال یکبار صورت می گیرد.

آمار دقیقی از کارگران غیر بومی وجود ندارد

اخلاصی در پاسخ به سوال خبرنگار انعکاس در رابطه با کارکنان غیر بومی فولاد بناب، گفت: قبلا چون تعداد کارگران فولاد اکثرا غیر بومی بودند در نتیجه به این کارگران معافیت بیمه داده نشد، که آنرا به صورت غیر قانونی از تبریز تامین کردند، که هم اکنون جلوی این کار را تا حدی گرفتیم.

وی با بیان اینکه تعداد ۵۸۰ نفر از فولاد بناب اخراج یا تعدیل شده اند، گفت: از این تعداد ۱۵۰ نفر به کار دیگری مشغول شده اند مابقی نیز تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفته اند.

این مسئول شهرستانی با بیان اینکه آمار کارگران غیربومی را نداریم، گفت: بناب شهری مهاجر پذیر است به همین جهت تعداد زیادی کارگر غیر بومی در این شهر وجود دارد که نیاز به بومی سازی وجود دارد، در حال حاضر آمار دقیق کارگران غیر بومی وجود ندارد.

اخلاصی تاکید کرد: پیمانکار فقط ۱۵درصد کارگران را میتواند از افراد غیر بومی استفاده کند و آنهم فقط در صورتی قابل قبول است که در شهر کارگر متخصص آن کار و یا کلا کارگر کافی وجود نداشته باشد.

معاون روابط بین ادرات نماینده بناب در ادامه اذعان داشت: پیمان دهنده باید در این مورد نظارت داشته باشد ولی متاسفانه در این رابطه کم لطفی صورت میگیرد که ما خودمان دست به کار می شویم.

وی در رابطه با طرح جامع شهرستان، خاطرنشان کرد: طرح جامع توسعه ۱۰ سال آتی یک شهر را مشخص میکند، که با حضور مهندسین متخصص پتانسیل های مختلف و نیازها، پیشرفت های جمعیتی و عمرانی شهر در نظر گرفته شده و برای ده سال آینده شهر برنامه ریزی عمرانی می شود.

اخلاصی هچنین، گفت: استارت طرح جامع از سال ۱۳۶۰ خورده است و این طرح باید هر ده سال یکبار به شهر ارائه داده شده و اعمال شود، در اینصورت باید در شهرستان بناب تا حال حاضر ۴طرح جامع تامین و اجرا میشد که متاسفانه تا کنون با این طرح جامع، سومین طرح است که اجرا میشود، و این یعنی شهرستان ما از پیشرفتی که باید بروز می داد ۱۰سال عقب مانده است که باید با برنامه ریزی مناسب این ۱۰سال جبران شود.

این مسئول شهرستانی تاکید کرد: برای اجرای هرچه بهتر طرح جامع مستلزم بر این است که تمامی ادارات با ما همکاری کامل داشته باشند، بنده در جلسه طرح جامع ۱۶ پیشنهاد ارائه دادم که مورد استقبال مهندسین مشاور قرار گرفت.

وی نقشه شهری، معابر شهری، شبکه های دسترسی و تکمیل رینک دوم شهر را بخشی از پیشنهادات خود اعلام کرد و گفت: نقشه بناب شعاعی با بافت حلقوی است که در طرح جامع قبلی کمربندی اجرایی چمران تا مسجد قرمز آمده است که پیشنهاد بنده این است که این کمربندی تا خیابان مدرس کشیده شود، و پیشنهاد دیگر بنده ضرورت انتقال کمربندی شرقی به بیرون از شهر بود که این اتفاق شاید زمان بر باشد ولی برای اینکه صورت بگیرد باید استارت این کار در این طرح جامع زده شود.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتمائی شهرستان بناب در خاتمه عدم وجود فضای سبز کافی، انتقال مرکز شهر به میدان دیگر را نیز از نیاز های اساسی این شهر اعلام کرد.

 انتهای پیام/امین چالاکی