به گزارش انعکاس بناب، وظایف شورای اسلامی شهر مطابق ماده ۷۶ مجموعه قوانین و مقررات شهر و شورا و شهرداری با آخرین اصلاحات شامل ۳۴ بند کلی می‌باشد که در صورت اجرای صحیح آن‌ها، شهرستانی عاری از مشکلات و مطابق با استاندارد خواهیم داشت. از جمله بندهایی که تاثیر بالایی در توسعه و کاهش مشکلات شهری […]

به گزارش انعکاس بناب، وظایف شورای اسلامی شهر مطابق ماده ۷۶ مجموعه قوانین و مقررات شهر و شورا و شهرداری با آخرین اصلاحات شامل ۳۴ بند کلی می‌باشد که در صورت اجرای صحیح آن‌ها، شهرستانی عاری از مشکلات و مطابق با استاندارد خواهیم داشت. از جمله بندهایی که تاثیر بالایی در توسعه و کاهش مشکلات شهری دارد به شرح زیر است:

– بررسی وشناخت کمبودها، نیازها ونارسایی‌های اجتماعی، بهداشتی ،فرهنگی، آموزشی، اقتصادی ورفاهی حوزه انتخابیه وطرح نظارت برحسن اجرای مصوبات شورا و امورات شهرداری و سایر سازمان‌های خدماتی.
– نظارت برحسن اداره وحفظ سرمایه‌های نقدی جنسی اموال منقول وغیرمنقول و نظارت بر درآمدها و هزینه‌ها
– تایید صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری و اطلاع به عموم و وزارت کشور هر شش ماه یکبار
– نظارت بر بهداشت حوزه شهری
– تصویب مقررات جهت اراضی غیرمحصورشهری ازنظر بهداشت و آسایش شهری عمومی عمران و زیبایی شهر
– نظارت بر اجرای طرح‌های مربوط به ایجاد و توسعه معابر وخیابان‌ها میادین و فضاهای سبز و تاسیسات عمومی
– نظارت بر حسن اداره امور مالی شهرداری و کلیه سازمان‌ها
– شورا موظف است درپایان هرسال صورت مالی بودجه و هزینه خود را به عموم اطلاع و نشر دهد

اگر نگاهی مشتری مدار به شهرستان خود داشته باشیم در نگاه اول دریافت می‌کنیم که ما در شهرستان بناب با مشکلات اساسی روبرو هستیم، مشکلاتی که نیازمند مدیریتی تخصصی و از همه مهمتر دلسوزانه و جهادی است.

مثلا شهرستان ما امروزه مشکل فقدان درآمد پایدار دارد و هزینه‌شان بیش از درآمدشان است و در کل دخل و خرج‌شان با هم نمی‌خواند. شهرستان ما مشکل آلودگی هوا دارد، مشکلی که مردم را دچار اختلالات تنفسی کرده و کسی به فکرش نیست.

شهرستان ما درگیر فساد شهری، زمین‌خواری، تخلف در ساخت‌وسازها و کاربری‌ها می‌باشد و از کنار تمام این‌ها که بگذریم، می‌بینیم ما با معضل جدی‌تری همچون کمبود منابع آبی روبرو هستیم.

حاشیه نشینی معضلی است که سال‌های سال شهرستان ما را در معرض خطر قرار داده و همچنان در بسیاری از مناطق قارچ گونه در حال رشد است. شهرستان ما از نازیبایی، شهرسازی بی‌اصول، کیفیت پایین سازه‌های شهری، برنامه‌ریزی نامناسب حمل و نقل و ترافیک رنج می‌برد.

شهرستان ما درگیر نابرابری و بی‌عدالتی هست و از عدم شفافیت درآمدها و هزینه‌ها و فساد رنج می‌برند، موضوعی که حتی خود شوراها و شهرداری‌ را هم درگیر خود کرده و نمونه آن را در شورای چهارم به عینه دیدیم.

پس با توجه به مسایل ذکر شده، امروزه شهرستان ما بیشتر از هر چیز دیگری نیازمند دانایان عرصه‌ی علوم شهری می‌باشند، علومی که شامل شهرسازی یا همان برنامه‌ریزی شهری – مدیریت شهری – برنامه ریزی منطقه‌ای- محیط زیست – ترافیک – اقتصاد شهری- معماری و عمران – جامعه شناسی شهری –مدیریت بحران  و مدیریت گردشگری و مدیریت مالی و مواردی از این قبیل است.

پس لازمه همه این‌ها داشتن مدیریت در کنار تخصص است، مدیری متخصص که خالصانه و جهادی وارد عمل شود. لازمه اش این است کسانی بر کرسی‌های شورا بنشینند که اهل معامله‌گری، باند بازی و برخی مبارزات سیاسی نباشند.

کسانی که شورا را محلی برای رسیدن به نان و نوا ندانند بلکه هدفی والاتر یعنی خدمت به خلق الله هدف اصلی آنان باشد. با آغاز ثبت نام‌های شورای شهر و هجوم بی‌وقفه افراد مختلف اعم از سیاسی، هنری اقتصادی، ورزشی و حتی بقال سرکوچه برای کاندیداتوری شورا تکلیف سنگینی بر دوش رای دهندگان آمد.

تکلیفی که باعث می‌شود رای خودمان را به این راحتی و ارزان نفروشیم، رأیی که سرنوشت فرد فرد ساکنان شهرستان بناب به آن بستگی دارد. بهتر است موقع انتخاب این سوالات را در ذهن خود بعد از شناخت نیازهای شهرمان پاسخ بدهیم تا به انتخابی مناسب برسیم.

انتهای پیام/ شهرام سلیمان زاده