فرمانده انتظامی شهرستان بناب با تأکید بر ضرورت توجه به تبیین، بهسازی و معرفی الگوها و اسوه های دینی در برخورد با معضلات اجتماعی گفت: عفاف و حجاب به عنوان یک تکلیف دینی تضمین کننده سلامت اجتماعی است.

به گزارش انعکاس بناب، سرهنگ رمضان الهوردیان به مناسبت هفته عفاف و حجاب این دو اصل  را از شئون والای انسانی خواند و بیان داشت: سلامت انسان و توسعه اجتماعی، رابطه ی جدایی ناپذیر دارند و سلامت انسان نعمتی است که از مجموعه عوامل زیستی، روانی، اجتماعی و حیات معنوی او تأثیر می گیرد.

وی افزود: با توجه به تغییرات کمی و کیفی در نحوه زندگی انسان ها در عصر حاضر، ارزش ها و نگرش ها نیز دگرگون شده و در برخی جوامع بسیاری از نهادهای اجتماعی تضعیف و بسیاری از ارزش ها و روابط بین فردی نیز تغییرات کم و کیفی زیادی را تجربه کرده است.

فرمانده انتظامی شهرستان بناب از مسئله عفاف و حجاب به عنوان  یک ارزش مهم و یک دستور دینی یاد کرد و گفت: عفاف و حجاب از مهم ترین و متمایزترین ارزش های فرهنگی و اجتماعی جوامع اسلامی است و با بسیاری از مسائل پیوند خورده و دارای ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است.

سرهنگ الهوردیان ادامه داد: جهان بینی و انسان شناسی هر جامعه ای نقش اساسی در چگونگی روابط زن و مرد پوشش زنان دارد و در اسلام برای حفظ پاکی فرد و جامعه علاوه بر اینکه به زنان دستور رعایت حجاب را داده به مردان نیز دستور داده است که چشم های خود را از نگاه ناروا به نامحرم حفظ کنند.

وی تأکید کرد: حجاب منشا خیر و برکت است و نه تنها مانع حضور زن در جامعه نیست بلکه تضمین کننده حضور سالم و قوی او است.

این مقام مسئول در ادامه اظهار داشت: تنها در سایه رعایت حجاب و پرهیز از اختلاط های بی حد و مرز است که زن و مرد می توانند با آسایش خیال و فراغ بال به طور جدی و موثر به کار و فعالیت بپردازند.

تبیین فرهنگ حجاب، سوق دهنده نگرش فکری صحیح به این موضوع

فرمانده انتظامی شهرستان بناب نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب در بطن جامعه به ویژه نسل های جوان و آینده ساز را ضرورتی مهم دانست و با اشاره به رشد فرهنگی و دانشی جامعه، بیان داشت: زنان امروز از نظر فکری بسیار رشد یافته هستند و بی اطلاعی و بدحجابی تنها در بین گروه کمی از آنان دیده می شود، که اگر فرهنگ متعالی حجاب برای این گروه به درستی تبیین شود، قطعا آنان نیز به سوی حجاب انتخابی خواهند رفت.

وی در ادامه گفت: توسعه، تکوین و ترویج ارزش های بنیادی و نبیین فلسفه وجودی عفاف و حجاب موضوعی است که باید در یک راهبرد جامع از سوی نهادی های فرهنگی و تربیتی نسبت به آن برنامه ریزی کاربردی انجام پذیرد.

نقش بی بدیل نهاد خانواده در حوزه عفاف و حجاب

سرهنگ الهوردیان در ادامه با اشاره به نقش نهاد خانواده به عنوان یکی از نهادهای اساسی در حوزه عفاف و حجاب، گفت: تغییرات زیاد در اهمیت و کارکرد نهاد خانواده، باعث کاهش میزان حضور والدین در خانواده ها شده و نحوه تعامل آنان را با سایر اعضای خانواده به خصوص جوانان تغییر داده است.

وی ضعف باورها و اعتقادهای دینی در خانواده ها را یکی از عوامل تأثیر گذار در حوزه بی توجهی به مسئله عفاف و حجاب خواند و افزود: این در شرایطی است که تغییرات زیادی در تعریف کارکردهای خانواده نیز صورت گرفته و برخی از معضلات اجتماعی چون شکاف نسل ها، باعث جدایی و دوری خانواده ها با فرزندان شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: در عصر حاصر حلقه روابط اجتماعی روز به روز ناپایدارتر و استمرار روابط انسانی بین افراد مختلف از جمله افراد خانواده ضعیف تر شده و نوعی بی تفاوتی اخلاقی نسبت به یکدیگر در بعضی از افراد شکل گرفته است و خانواده های امروزی با مشکلات بیشتری در حوزه اخلاق و رفتار روبرو هستند.

سرهنگ اللهوردیان در پایان بهره گیری از ظرفیت های هنری،پرهیز از افراط و تفریط در القاء باور های فرهنگی،تقویت نظارت های اجتماعی، ارجحیت دادن اقدامات ایجابی به رویکرد سلبی، استفاده ضابطه مند از دانش های نوین، بهره گیری از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و پرهیز از اجرای فرایند های بی اثر را از جمله راهکار های نهادینه سازی فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه دانست.

انتهای پیام/داود زیبائی