مدت‎هاست که موضوع اقتصاد مقاومتی با رویکرد مقابله با تحریم‌ها و افزایش کارایی اقتصاد کشور بر سر زبان‌ها افتاده است اما تاکنون عملی از سوی مسئولان قابل توجه نبوده است.

به گزارش خبرنگار انعکاس بناب، مدلی از اقتصاد که برای نخستین بار از لسان مقام معظم رهبری در جامعه مطرح شد و در کنار آن نیز سیاست‌های کلی تدوین و به دولت ابلاغ شد. اما مسئله ای که در اینجا مطرح است میزان تأثیرپذیری سیاست‎ها و برنامه های اقتصادی دولت از قواعد و لوازم اقتصاد مقاومتی است، سیاستی که اگر اجرایی شود بسیاری از مشکلات کشور، که در گرو تحریم ها قرار دارد، حل خواهد شد.

۱۳۹۲۰۳۱۹_۰۱۲۲۸۳۸

پس از ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به عنوان یکی از راه کارهای اساسی جهت برون رفت از شرایط فعلی اقتصاد، یکی از بهترین بندهای این سند، سیاست ساخت درونی نظام با تکیه بر توان داخلی و برنامه ریزی مدون جهت مقابله با مشکلات اقتصادی است.

*با توجه به ابلاغ این سند، جایگاه شهرستان بناب در تدوین و برنامه ریزی اقتصاد مقاومتی با توجه به شرایط اقلیمی،اقتصادی و فرهنگی چگونه است؟

*چالش های پیش روی شهرستان بناب در بحث اقتصاد مقاومتی چگونه ترسیم شده است؟

*آیا مسئولان شهرستان طرح های عملیاتی جهت تحقق این سند ملی در بخشهای مختلف را در نظر گرفته اند؟

*آیا تهدیدات و فرصتهای پیش روی این شهرستان احصاء شده است؟

*چشم انداز اقتصادی شهرستان بناب در بخشهای مختلف صنعت، کشاورزی و… چگونه است؟

*آیا هنوز چشم امید به اعتبارات آلایندگی داریم؟اگر روزی این اعتبارات قطع شود آیا توان اداره شهرها و روستاها را داریم؟

*آیا در زمینه اعتبارات آلایندگی در بحث اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی شده است؟

*آیا با اختصاص این اعتبارات به شهرستان،پیشرفتی در حوزه های اشتغال،تولید و طرح توسعه شرکتهای تعاونی و دانش بنیان ایجاد شده است؟

*این موضوعات بخشی از سوالاتی است که با وجود ابلاغ سیاست کلی اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب و عملکرد دستگاهها، در اذهان مردم به خصوص خواص، شکل می بندد.

n00365296-t

البته نباید نادیده گرفت، شهرستان بناب با قدمهای موثری که برداشته شده، طبق اظهارات مسئولان شهرستان، در بحث اشتغالزایی حرف اول را در منطقه می زند، در حالی که هم اکنون چنین به نظر نمی رسد.

با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور، می طلبد مسئولان شهرستان نگاه جدّی تری به این موضوع داشته و با استفاده از کارشناسان و اقتصاددانان در برنامه ریزی آینده شهرستان از تمامی ظرفیت های موجود بهره گیری لازم را داشته باشند و ما شاهد رشد و بالندگی شهرستان بناب در تمامی زمینه ها به ویژه در زمینه های اقتصادی باشیم.

شهرستان بناب از جمله شهرستان هایی است که در بخش تولیدات داخلی از جمله فولاد، کشاورزی و خشکبار در سطح استان و کشور دارای رتبه‌های برتر است به طوری که در زمینه تولید فولاد، ۲۰ درصد فولاد کشور را بناب تولید می کند.

اما نگاه خوبی به این ظرفیت های بزرگ نمی‌شود و حمایت‌های لازم برای رشد و شکوفایی این ظرفیت‌های عظیم چندان انجام نشده است.

مسئولان شهرستان بناب از سال‌های گذشته همانند مدیران و مسئولان کشوری در خیلی از جلسات و سخنرانی‌های خود بر لزوم اجرای اقتصاد مقاومتی تاکید می‌کنند اما نباید این اشاره کردن‌ها فقط در حرف باقی بماند، بلکه باید در عمل نیز به منصه ظهور برسد و مردم آثار اقتصاد مقاومتی را در زندگی خود مشاهده کنند.

نباید فقط چشم به پایتخت نشینان بدوزیم تا بلکه بخش نامه‌ و دستورالعملی از سوی آنها صادر شود، بلکه باید با یک نگاه اقتصاد محور با استفاده از حداکثر توان و ظرفیت خود موانع  موجود بر سر راه مشاغل و ظرفیت‌ها را برداریم.

مسئولان بناب باید با یک نگاه متفاوت و اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی در سطح شهرستان بخشی از مشکلات اقتصادی استان را حل کنند چرا که برای حل مشکلات کشور اول از همه باید از شهرها و شهرستان ها شروع کرد.

امیدواریم با توجه به تاکیدات اخیر مقام معظم رهبری در این خصوص، این بار با قاطعیت در سال ۹۴ شاهد تلاش مسئولان و افزایش رشد و شکوفایی اقتصاد در شهرستان، استان و به تبع آن در کشور باشیم.

نگارنده: سلیمان زاده

انتهای پیام/ش