با توجه به نقش و جایگاه ویژه هنر و تئاتر در شهرستان بناب و کسب رتبه هاب استانی و کشوری انجمن هنرمندان شهرستان بناب بر آن شدیم تا مصاحبه را با محمد حسین داوودی، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر داشته باشیم.

با توجه به نقش و جایگاه ویژه هنر و تئاتر در شهرستان بناب و کسب رتبه هاب استانی و کشوری انجمن هنرمندان شهرستان بناب بر آن شدیم تا مصاحبه را با محمد حسین داوودی، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر نمونه این شهرستان داشته باشیم.

محمد حسین داوودی ۲۴ سال است که در زمینه تئاتر و هنر کارهای هنری زیبا و در عین حال کارگردانی های خوبی را در کارنامه خود دارد، وی معتقد است که هنوز هنر نتوانسته در جایگاه واقعی خود در جامعه بنشیند و هنرمند اگر تامین مالی شود ، دست و بالش برای کارهای بزرگ بازتر خواهد بود.

توجه شما را به مشروح این گفتگوی تفضیلی جلب می نماییم.

۱-لطفا خود را معرفی نموده و در زمینه کاری خود توضیح دهید.

اینجانب محمد حسین داودی ، مسئول انجمن هنر های نمایشی شهرستان بناب  ، نویسنده و کارگردان و بازیگر تئاتر که بیش از ۲۰ سال در حیطه این هنر مشغول فعالیت می باشم . آغاز فعالیتم را از بازیگری در مدرسه شروع کرده وسپس با افتتاح سرپرستی اداره ارشاد در شهرستان در انجمن نمایش ادامه فعالیت نموده و تا امروز در بخشهای مختلف ( صحنه ای ، خیابانی ، کودک و نوجوان ، و …) تولید و اجرا داشته ام .

۱۰٫۶۰

۲- از تولیدات و هنرهای تولیدی خود بگویید.

در مدت این ۲۴ سال فعالیت هنر بیش از ۶۰ نمایش را کارگردانی نموده و نزدیک ۲۰ نمایش نوشته و برروی صحنه برده ام . حاصل این تولیدات حضور در جشنواره های بین المللی و کشوری و منطقه ای و… بوده که جوایزی نیز از این جشنواره ها کسب نموده ام . از جمله این جوایز : بازیگری سوم کشوری تئاتر بسیج ، بازیگری سوم جشنواره منطقه ای شمال شرق تئاتر دفاع مقدس ، نویسندگی جشنواره کانونهای سراسر کشور ، بازیگری دوم جشنواره دانشجویی شمال غرب ، رتبه اول کارگردانی و متن برای نخستین جشنواره سراسری تئاتر زیر پنج دقیقه اهر و …                                          

۳-جایگاه هنر و تئاتر در شهرستان بناب را چگونه ارزیابی می کنید؟

با توجه به پتانسیل بسیار بالایی که شهرستان ما در زمینه های مختلف هنری دارد ، هنوز هنر نتوانسته در جایگاه واقعی خود بنشیند . لیکن به طور اخص در بعضی از رشته های هنری به همت مسولین و تلاش هنرمندان، این شهر توانسته است نه تنها در استان ،بلکه در سطح کشور حرفی برای گفتن داشته و قابلیت های خود را نشان دهد . از جمله این مجموعه ها ، هنرمندان انجمن هنر های نمایشی است که به اذعان خود مسولین استانی ، شهرستان بناب به عنوان وزنه ای در میان سایر شهرهای استان با فعالیت ها و تولیدات خود توانسته است خود را به عنوان مجموعه ای پرتلاش و خلاق در سطح کشورمطرح نماید .جالب است که بدانید اکنون جشنواره هایی در سطح کشوری برگزار می شود که دبیر خانه جشنواره با مجموعه ما تماس میگیرند و از ما می خواهند که حتما آثار خود را به  جشنواره ارسال کنیم . این افتخاری برای شهر ماست که جشنواره ها با حضور بناب و هنرمندان آن  اعتبار می یابند .

۴-از چه زمانی به هنرمندی در بخش فیلم و تئاتر رو آوردید و عامل موفقیت شما در این خصوص چیست؟

بنده در دوران تحصیل در دوره متوسطه ، به تماشای تئاتری رفتم که تحت تاثیر این فضای هنری قرار گرفتم و از همان سال با ثبت نام در گروههای تئاتر مدرسه وارد این عرصه شدم . در طول این مسیر بسیاری از دبیران پرورشی و هنر مشوق بنده بودند و در هموار نمودن این مسیر نقش بسزایی داشتند که بنده به استناد فرمایش مولای متقیان (( من علمنی حرفا فقد سیرنی عبدا )) همیشه در مقابل این عزیزان سر تعظیم فرود آورده ام . پس از دوران تحصیل نیز با تلاش و پشتکار و عشق به هنری که به عنوان موهبت الهی در وجودم به امانت گذاشته شده ، با گذر از فراز و نشیبهای سخت این مسیر هنری، درجایگاه فعلی ایستاده ام .

۱۰٫۵۰

۵- استقبال مسئولان شهرستان از هنرها و کارهای شما چگونه است؟

هر چند مسولین شهرستان همیشه در کنار هنرمندان این شهر بوده و باعث دلگرمی ما شده اند ، لیکن این حمایت می بایست همه جانبه و مستمر باشد .امسال ما ۴ پروژه ی هنری در سطح وسیعی را در شهرستان تولید و اجرا نمودیم . اولین پروژه ((جشنواره  تابستانی )) بود که به همت شهرداری و شورای محترم اسلامی شهر برگزار گردید که نزدیک به ۳۰ هزار نفر مخاطب را جذب خود نمود .

به جرات می توانم بگویم اگر فرماندار محترم شهر و ریاست محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر پا فشاری نمی کردند ، این پروژه به غیر بومی ها سپرده شده بود ، چرا که تعدادی از مسولین تصمیم گیر به توان و پتانسیل هنرمندان این شهر باور نداشتند . پروژه ی دوم (( باز سازی واقعه ی غدیر )) بود . این پروژه که به همت بسیج هنرمندان و سپاه ناحیه بناب وحوزه علمیه حضرت ولی عصر( عج) اجرا گردید ، به عنوان کار برگزیده ی استان انتخاب و به مرکز ارسال شد . این کار که برای نخستین بار در شهرستان اجرا می گردید ،حاوی پیامی بسیار صریح برای همگان بود که وجود نعمتی همچون حوزه علمیه ولی عصر ( عج ) در شهرستان ما و تعامل هنرمندان با این مجموعه می تواند موجبات تولید آثار هنری فاخری در موضوعات مختلف علی الخصوص حوزه تئاتر دینی و مذهبی را فراهم آورد.پروژه سوم اجرای دومین سوگواره ی (( از ال اشک )) بود ، که به مناسبت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و انجمن هنرهای نمایشی تولید و اجرا گردید .و در یک هفته اجرا جمع کثیری از همشهریان  از این اجرا دیدن کردن .اما متاسفانه مسولینی که آمدند و قول مساعدت مالی را به این پروژه دادند ،هنوز هم به قول خود عمل ننموده اند .

اما اخرین پروژه شانزدهمین جشنواره تئاتر شهرستانی بود .این جشنواره که قطار آن در طول مسیر برگزاری چندین بار – همانطور که اخبارش در رسانه ها آمده بود – از ریل خارج شد ، اما علارغم نداشتن سوخت کافی با تلاشهای بی وقفه ی ریاست محترم ارشاد و همت هنرمندان انجمن هنر های نمایشی بالاخره به ایستگاه شانزدهم رسید . ما در مورد جشنواره ی تئاتر شهرستانی خود که از نظر سابقه ی برگزاری بعد از جشنواره استانی سابقه دار ترین جشنواره تئاتر استان است حرفهای ناگفته ای با مسولین استان داریم که این چنین مجموعه ی هنر نمایش ما را مورد بی مهری خود قرار داده و تا جایی پیش رفتند که زمزمه های برچیدن این اتفاق هنری به گوش می رسید .

۱۰٫۴۰

۶-نظر شما در خصوص کیفیت و ساختار فیلم محمد(ص) چیست؟

بنده هنوز این فیلم را ندیده ام . لیکن با توجه به اخباری که از روند ساخت  این اثر هنری  مطالعه نموده ام معتقدم با توجه به زمان آغاز این پروژه که حدود ۷ سال پیش شروع گردیده با یک اثر متفاوت از تاریخ اسلام روبرو خواهیم شد . بنده امید وارم این کار پیامبر ما را با چهره ای متفاوت از برداشتهای  غلط عده ای اسلام ناشناس در جهان مواجه کند .تا خط بطلانی بر پروژه ی اسلام هراسی در دنیای امروز ما بکشد .به نظر میرسد این فیلم خواهد توانست  یک فیلم وحدت بخش در جهان اسلام باشد.

۷- اگر شما هم دوست داشتید در این فیلم نقش داشته باشید چه نقشی را انتخاب می کردید؟

بی شک تشخیص ایفای نقش بازیگر بر عهده ی کارگردان است . و بودن در کنار چنین پروژه ی زیبایی برای هر هنرمند افتخاریست بس بزرگ .لیک بهتر است اینطور پاسخ دهم که اگر بنده به جای آقای مجیدی بودم با توجه به روانشناسی چهره نقش ((بحیرا )) را به خودم پیشنهاد میکردم .

۸- به نظر شما چنین فیلم هایی چه تاثیری می تواند در احیای دین اسلام و جوامع امروزی داشته باشد؟

به نظر می رسد هنر سینماتاکنون نتوانسته چهره ی مهربانی و رحمت پیامبر ما را به جهانیان باز گوید . فیلم معروف (( محمد رسول الله )) عقاد را همه دیده ایم . علارغم استقبال جهان از این فیلم باز هم در شناساندن چهره ی واقعی پیامبر عظیم الشان باز مانده و تنها روایتی از تاریخ اسلام را به صحنه کشیده است .لیکن ما هنوز هم با شنیدن موسیقی این فیلم یاد صحنه های فیلم را در ذهن خود مرور می کنیم /این همان تاثیر سینماست .حال حساب کنید تمام فرامین پیامبر و منش و رفتار او در لحظات مختلف زندگی به تصویر کشیده شود ، جهان امروز تا چه اندازه تشنه ی این مهرو عطوفت و رحمت خواهد بود ؟ بی شک بسیار زیاد .

۹-آیا در این زمینه و مانند فیلم محمد(ص) کارهایی ساخته اید و یا در نظر دارید که در این خصوص ورود پیدا کنید؟

باز سازی واقعه ی غدیر که به آن اشاره کردم قسمتی از زندگی پیامبر اکرم بود که امسال به روی صحنه بردیم . لیکن از آنجایی که این کار فقط در یک روز اجرا گردید مخاطب محدودی را داشت . امید وارم از سال اینده برنامه ریزی شود تا تعداد اجراها بیشتر شده و مخاطبان بیشتری از این کار بازدید کنند .برای فیلم آقای مجیدی بیش از ۶۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است مطمئنا اگر در تامین هزینه ی این کار مشکل پیش می آمد ،این کار به سرانجام نمی رسید . برای کارهای فرهنگی که تاثیر گذار باشد باید سرمایه گذاری کرد . هنرمند اگر تامین مالی شود ، دست و بالش برای کارهای بزرگ بازتر خواهد بود .

۱۰- هر مطلب ناگفته ای که ما سوال نکرده ایم به اختیار خود بگویید/

بنده لازم می دانم یک تشکر ویژه از مردم فهیم و هنر دوست و حامی هنر مندان داشته باشم که در تمام اجراها ما را تنها نگذاشته و همیشه مشوق ما بوده اند . این سرمایه در کمتر شهری  وجود دارد . بنده به فراخور فعالیت هنری ام به شهرهای زیادی رفته و اجرا داشته ام ، شهرهایی را دیده ام که مردمانش با تئاتر و نمایش بیگانه اند .ما قدردان همشهریانمان هستیم و از مسولین نیز انتظار داریم از این حضور گرمی بخش مردم در محافل هنری نهایت حمایت و پشتیبانی را به عمل بیاورند .

۱۱- سخن پایانی و انتظار شما از مسئولان؟

در پایان ضمن تبریک پیشاپیش عید نوروز و رسیدن بهار طبیعت ، آرزوی سر افرازی و سربلندی برای همشهریان عزیز و تمامی مسولین زحمت کش و سال پربار برای مجموعه ی هنری شهرمان را از درگاه حق خواستارم .

ما را به جبر نیز شده سر به زیر کن       خیری ندیدیم از این اختیار ها

انتهای پیام/ش