نماینده اسبق بناب در دوره های سوم، چهارم و ششم، گفت: ایستادگی مردم بزرگوار ایران به پاس خون شهدایمان بویژه شهدای هسته ای در مقابل تحریمها و توطئه های دشمن حقیقتی است که مورد اعتراف دوست و دشمن گردید و بعنوان برگ زرینی در تاریخ مقاومت این سرزمین خواهد درخشید.

نماینده اسبق بناب در دوره های سوم، چهارم و ششم، گفت: ایستادگی مردم بزرگوار ایران به پاس خون شهدایمان بویژه شهدای هسته ای در مقابل تحریمها و توطئه های دشمن حقیقتی است که مورد اعتراف دوست و دشمن گردید و بعنوان برگ زرینی در تاریخ مقاومت این سرزمین خواهد درخشید.

پروفسور رسول صدیقی بناب یکی از اساتید دانشگاه صنعتی شریف صبح امروز در گفتگوی تفضیلی با خبرنگار انعکاس بناب، به برخی از سوالات مطرح و سیاسی روز پاسخ داد، وی مدعی است، مذاکرات هسته ای برای اولین بار یک روند جدیدی در حل مشکلات جهان باز کرده است که نقطه عطفی در حل مناقشات بین المللی خواهد بود که منشا آن جمهوری اسلامی ایران است.

b44f611b7e7fa9864a8644aed0ee95e693744cbeccf47a96f6813a2d6ccbf711

گفتگوی وی با این پایگاه خبری را در ادامه ملاحظه فرمایید:

سئوال ۱- نظر کلی شما در رابطه مذاکرات هسته ای در سوئیس چیست؟

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و تشکر از فرصتی که در اختیار بنده قرار داده شده است. ابتدا سال نو را خدمت شما و تمام همشهریان خوب و پرتلاشم تبریک عرض نموده، سلامتی و شادکامی همه هموطنان عزیز بخصوص بنابی های با فرهنگ را از خداوند بزرگ خواهانم.

در رابطه با دستاورد های مذاکرات سخت و تاریخی کشورمان با کشورهای غربی مسلما مباحث زیادی مطرح است. کلا در یک مذاکره ای که بدنبال اختلافات زیادی حاصل شده است نباید قرارداد نهائی را صد درصد به نفع یک طرف دانست. مخصوصا کشور های غربی و در راس انها کشور ایالات متحده امریکا  حتی به کل مسئله هسته ای ما مخصوصا خود کلمه غنی سازی حساسیت بسیار زیادی داشته اند و همانطوریکه مقام معظم رهبری فرمودند در گذشته حتی وجود پنج تا دستگاه سانتریفیوژ را در کشورمان تحمل نمیکردند. الان همین که غرب غنی سازی و فعالیت بیش از پنج هزار سانتریفیوژ را در غنی سازی اورانیوم قبول می کند واقعا همین خود دستاورد بسیار با ارزش است. شما دیدید واقعا رئیس جمهور امریکا در صحبت هایش برای اولین بار در این مورد یک نوع عجز و ناتوانی اشکار بود و سعی در توجیه حرف های گذشته خویش داشتند. آیا پیروزی اشکار تر از این برای ملت ایران در این  مقطع متصور بود؟

هدایت های اساسی رهبر معظم انقلاب اسلامی در بحث هسته ای، چه مقدار راهگشا بوده است؟

بنده این دستاورد مهم را بدون دخالت معظم له امکان پذیر نمی دانم. اجازه فرمائید مصداق فرمایش اقای دکتر صالحی را که در مسجد سازمان انرژی اتمی در روز شنبه در دیدار نوروزی بما فرمودند در این مورد عرض کنم. که گفتند در مذاکرات سوئیس هر وقت صحبتی از مقام معظم رهبری می شد طرفهای غربی می دانستند که دیگر این موضوع قابل تغییر نیست و برایشان یک اصل بود که باید بنوعی با ان مصالحه کنند. واقعا این مهم تکیه گاهی بسیار ارزشمند برای نظام ما است. فتوای تاریخی ایشان که اقای اوباما رئیس جمهور امریکا هم بدان اشاره داشتند بسیار راهگشا بود. همین مقدار ۱۹۰،۰۰۰ سو (SWU)که توسط آن بزرگوار اولین بار مطرح شد سنگ زیرین این مذاکرات بود. مسلما این مذاکرات بدون هدایت ایشان به این شیرینی نمی شد.

حضرت عالی چه سهمی برای ایستادگی مردم در برابر تحریم ها، هدایت های رهبری انقلاب در حرکت های متعدد، تلاش های دیپلماتیک نیروها و تیم های قبلی،  برای ایجاد شرایط جدید در مذاکرات هسته ای قایل هستید؟

بنده نقش ایستادگی مردم را در این دستاورد بسیار مهم می دانم. باز توجه شما را به سخنان خود اقای اوباما جلب میکنم که گفتند. مردم ایران را نمی توان با فشار تسلیم کرد انها بسیار در مقابل سختی ها مقاومند. واقعا چقدر زیباست که این حرف را از زبان کسی بشنویم که در گذشته برای همین کشور کلی الدریم بلدریم می گفت و شاخ وشانه می کشید. ایستادگی مردم بزرگوار ایران به پاس خون شهدایمان بویژه شهدای هسته ای حقیقتی است که مورد اعتراف دوست و دشمن گردید و بعنوان برگ زرینی در تاریخ مقاومت این سرزمین خواهد درخشید.

عده ای حتی بین سیاسیون و حتی کارشناسان هسته ای ایراداتی به این بیانیه مطبوعاتی لوزان دارند جنابعالی بعنوان یک متخصص در این موارد چه نظری دارید؟

پاسخ ۴- بلی بعضی میگویند الان که ما ۱۹،۰۰۰ سانتریفیوژ داریم چرا حدود ۵،۰۰۰ را قبول کردیم و در فوردو چرا نباید مواد رادیو اکتیو داشته باشیم. اراک از این حالت فعلی تغییر می کندو… باید عرض کنم تبدیل فردو به یک مرکز تحقیقاتی پیشرفته فیزیک هسته ای خود قبول تحقیقات و پیشرفت در امور هسته ای از طرف غرب است که دستاورد کمی نیست یعنی ما می توانیم پیوسته دستگاههای خود را نوسازی بکنیم مثلا دستگاههای IR8 راندمان بیش از بیست برابر IR1 دارد. یعنی همین  5،۰۰۰دستگاه فعلی را می توان معادل ۱۰۰،۰۰۰ نسل اول نمود؟! که البته این محدودیت  فعلی هم یک بعد زمانی خاص دارد. راکتور اراک هم که پیشرفته تر میشود و حتی غرب متعهد به همکاری در ارتقای ان شده است.

با این حساب که شما می گوئید ما همه اش برنده شده ایم پس غرب چی بدست آورده است.

پاسخ ۵- البته خوب قبول کاهش دستگاهها و اضافه نشدن آنها در طی ده سال امتیازاتی بوده داست که ما داده یم. ولی ببینید غرب تحت فشار لابی صهیونیستی بر این محور تاکنون تاکید داشته است که جمهوری اسلامی دنبال سلاح اتمی است و همه می دانیم که این موضوع کذب محض است. لذا طرف ما قبول کرده اند ان مسایلی که به سلاح هسته ای ختم میشود محدود شوند مثلا مقدار غنی سازی زیرچهار درصد باشد و سوخت پلوتونیم راکتور به خارج داده شود و.. که این ها مسایلی بود که از اول ما دنبال آن نبوده ایم. و فتوای مقام معظم رهبری مصداق بارز انست. 

این توافق در صورت عملی شدن چه فوایدی برای ارتقای کشور دارد.

پاسخ ۶- به نظر من اصلی ترین مسئله بعد روانی آن است که ما در یک مسئله که واقعا هم برای کشورمان حیثیتی هم شده بود حرف خود را در  مقابل شش کشور انهم قوی ترین کشورهای صنعتی عالم به کرسی نشاندیم. مسئله دوم لغو تحریم ها ست که در ۷۰ سال عمر سازمان ملل قطع نامهای لغو نشده است و این یک پیروزی برای کشور ماست. مسئله سوم مشکلات ناشی از تحریمها ، مسایل اقتصادی آن و اثراتش در زندگی مردم بوده است که همگان از آن اگاهند. البته نباید تصور یک معجزه یک شبه را داشت ولی این گره مهمی در رونق اقتصادی کشور ماست.

این مذاکرات برای اولین بار یک روند جدیدی در حل مشکلات جهان باز کرد که نقطه عطفی در حل مناقشات بین المللی خواهد بود که منشا ان جمهوری اسلامی ایران بود.

در شرایط مذاکره با آمریکا تروریست های دست پرورده آمریکا در شرق ایران، دست به ترور می زنند؟ آیا با این صداقت آمریکایی می توان کنار آمد؟

مسلما همانطوریکه مقام معظم رهبری بار ها اشاره داشته اند کشور های غربی و در راس آنها امریکا اصلا قابل اطمینان نیستند. همه می دانیم که داعش که از خونخوارترین گروه های تروریستی تاریخ بشر هستند که دست پرورده انهاست. ودست الوده انها در همین نا آرامی های کشورهای منطقه از جمله در کشور ما مشهود است مگر اظهارات ریگی مخوف ترین تروریست شرق کشور گویای این حقیقت تلخ نیست مگر او به دیدار اربابان آمریکائی اش در قزاقستان نمی رفت.

مگر دانشمتدان هسته ای ما را با نقشه فرزند خلف آنها رژیم صهیونیستی نکشتند؛ مگر همین الان اتحایه اروپا با وجود جریان مذاکرات هسته ای تحریم های جدیدی وضع نکردند.

مسلما آنها قابل اعتماد نیستند ولی این دلیل نمی شود که باآ در مسایل مهم کشورمان چون مسایل هسته ای که منافع ملی ما را در بر می گیرد مذاکره نکنیم. مسلما بایستی خیلی هوشیار باشیم. که خوشبختانه فرزندان انقلابی و هوشیار این مرز و بوم بدین تدبیر مجهز هستند و آرزوی موفقیت برای همه آنها را داریم. آنچه که مسلم است جمهوری اسلامی ایران با تدبیر و اتخاذ مواضع بسیار درستی در برخورد با تروریست ها پیش می تازد و ما برای انها دعا میکنیم.

در خاتمه ضمن تشکر از شما برای موفقیت تیم پرتلاش و خوب مذاکره کننده هسته ای کشورمان ارزوی پیروزی دارم و برای سلامتی مردم خوبمان و شکوفائی کشورمان و شهربی مثالمان بناب عزیز دعا میکنم.