به گزارش انعکاس بناب، بازار بناب این روزها به یکی از پرخبرترین مراکز شهر تبدیل شده و دلیل این افت و خیز افزایش قیمت کالاها و به ویژه کالاهای اساسی از حبوبات گرفته تا انواع گوشت قرمز و سفید است و این تغییرات چشمگیر هر روز مصرف‌کننده را با حیرت و شوک قیمتی مواجه می‌سازد. […]

به گزارش انعکاس بناب، بازار بناب این روزها به یکی از پرخبرترین مراکز شهر تبدیل شده و دلیل این افت و خیز افزایش قیمت کالاها و به ویژه کالاهای اساسی از حبوبات گرفته تا انواع گوشت قرمز و سفید است و این تغییرات چشمگیر هر روز مصرف‌کننده را با حیرت و شوک قیمتی مواجه می‌سازد.

 قیمت کالاهای اساسی ترمز بریده  است هر هفته که می‌گذرد گرانی بیشتری بازار را در برمی‌گیرد و سیاهه دخل و خرج خانوارهای ایرانی را با اعداد و ارقام درشت‌تری پر می‌کند. همه چیز بر مدار گرانی قرار گرفته و قیمت‌ها هفته به هفته بالا می رود؛ برخی‌ها حتی نگرانند اگر این روند ادامه یابد، افزایش قیمت‌ها را روز به روز هم شاهد باشند.

 دیگر حتی آمارهای دولتی و گزارش‌های رسمی بانک مرکزی هم نمی‌توانند گرانی کالاهای اساسی و مواد غذایی را در بازار کتمان کنند. چند هفته‌ای هست که هر گزارشی که بانک مرکزی در مورد گرانی و ارزانی مواد غذایی اعلام می‌کند، پرده دیگری از سناریوهای افزایش قیمت و گرانی‌ها در بازار را به نمایش می‌گذارد. حال معلوم نیست که بالاخره متولی تنظیم بازار کشور، چگونه و با چه روشی می‌خواهد بازار را تنظیم کند. چند وقتی هست که بازار رها شده و گرانی‌ها افسار گسیخته است. دخل و خرج، هیچ جوره با هم نمی‌خواند.

این افزایش قیمت‌ها در حالی است که طی ماه‌های اخیر مسؤولان امر اظهاراتی مبنی بر وضعیت مناسب عرضه گوشت وارداتی برای کنترل بازار داشته‌اند و نوسانات قیمت را تنها ناشی از سودجویی دلالان و قصابان می‌دانند.

با این تفاسیر، این سوال در میان افکار عمومی مطرح می‌شود که«چرا مسؤولان با وجود اظهارات خود مبنی بر واردات گوشت قرمز و عرضه مناسب دام در میادین توان کنترل قیمت‌ها را ندارند؟!».

براساس این گزارش، قیمت گوشت گوسفندی در بازار بناب طی روزهای اخیر با ۱۰ هزار تومان افزایش در هر کیلوگرم از ۳۰ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان افزایش یافته و گوشت مرغ نیز هر کیلوگرم ۸ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

همچنین تخم‌مرغ در بازار بناب با یک هزار و ۵۰۰ تومان افزایش در هر کیلوگرم از ۵ هزار تومان به ۶ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می شود.
نتیجه افزایش قیمت این مواد غذایی پرمصرف از جمله تخم مرغ آن است که جایگاه خود را در سبد کالاهای مصرفی مردم از دست می‌دهند و الگوی مصرف مردم به ناچار از مواد پروتئینی به مواد دیگری تغییر خواهد یافت.

به اعتقاد مسؤولان شیوع آنفولانزای مرغی و معدوم سازی مرغ‌های مبتلا به این بیماری از دلایل کاهش عرضه و افزایش قیمت انواع گوشت است.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بناب، سال گذشته میزان تولید گوشت قرمز در این شهرستان یک هزار و ۳۲۰ تن، گوشت مرغ یک‌هزار و ۳۴۰ تن و تخم مرغ نیز ۱۲ هزار و ۷۰۰ تن بوده است.

حسینعلی فتحی با ارائه این آمار می‌افزاید: در ۴ ماه ابتدای سال‌جاری نیز میزان تولید گوشت قرمز در بناب ۴۷۰ تن، گوشت مرغ ۴۴۲ تن و تخم مرغ ۴ هزار و ۱۲۰ تن بوده است.

وی سپس دلیل گران شدن گوشت مرغ را گرم شدن هوا به ویژه در استان‌های مرکزی و جنوبی و اختلال در پرورش و جوجه‌ریزی همچنین بالا بودن قیمت جوجه یک روزه که خود قیمت‌ها را تحت تأثیر قرار داده است؛ اعلام کرد.

فتحی مدیر جهاد کشاورزی بناب در عین حال تصریح کرد: در انبارها و سردخانه‌های پشتیبانی امور دام هم گوشت قرمز یخ زده و هم گوشت سفید(مرغ) یخ زده به حد کافی وجود دارد و با اداره صنعت، معدن و تجارت هماهنگی‌های لازم به عمل آمده افرادی را نیز جهت توزیع این اقلام معرفی کرده‌ایم تا اقدامات لازم را انجام دهند!

این گزارش حاکی است، با وجود اظهارات مسؤولان مبنی بر کنترل عرضه و قیمت این محصولات در بازار مصرف اما مردم معتقدند که عمده دلیل افزایش قیمت‌ها در بازار بناب عدم کنترل از سوی مسؤولان امر بوده است. چرا که گاهاً شاهد تفاوت فاحش قیمت کالاها در بازار بناب بوده‌ایم. برای مثال مغازه‌ای مرغ را هر کیلوگرم ۸ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌کند و چند قدم بالاتر همان مرغ گاهاً با قیمت ۷ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه می‌شود.

در پایان این نکته را یادآور می‌شویم که گاهش افزایش قیمت این اقلام موقتی بوده و بعد از مدتی به شرایط قبل از افزایش قیمت‌ها باز می‌گردد ولی متأسفانه به علت عدم وجود کنترل از سوی مسؤولان مربوطه باوجود اینکه نرخ‌ها به حالت قبلی برگشته‌اند اما همچنان شاهد عرضه کالاها به مردم با همان نرخ زمان افزایش قیمت‌ها هستیم که جا دارد مسؤولان امر نظارت و کنترل دقیق بر عرضه انواع کالاها در شهرستان بناب را تداوم بخشند.

حالا باید دید که دولت چه برنامه مشخصی برای تنظیم بازار دارد و تا چه اندازه به تاکیدات مقامات ارشد نسبت به توجه حداکثری به بهبود وضعیت معیشت مردم، دقت به خرج می‌دهد. در حالیکه هفته به هفته، قیمت کالاهای اساسی رو به افزایش است و به نظر هم نمی‌رسد که دولت، برنامه خاصی برای تنظیم بازار داشته باشد.

انتهای پیام/د.ز