هر مراسم و اعیادی پیش برنامه و مقدماتی دارد ، عید نوروز ، بیداری طبیعت این سفره همیشه نیاز در حیات انسان ها نیز مقدماتی دارد ، مقدمه عید نوروز از چند روز مانده به عید شروع می شود .

به گزارش خبرنگار انعکاس بناب، آنچه که تا به امروز قبل از شروع عید و چرشنبه سوری از مردمان این شهرستان و روستاها مشاهده شده است عبارتند از . خانه تکانی، تهیه شیرینی و سبزه گندم و سایر تخم ها، چرشنبه بازار، تهیه خوانچه برای فرستادن به خانه نو عروسان در عصر چرشنبه، تهیه غذای های مخصوص و میوه برای شب چرشنبه از جمله دلمه، عید نوروز و بازدید های تازه از اقوام و دوستان و آشنایان؛ می باشد که تنها بخشی از آیین این ایام در این شهرستان است.

چرشنبه بازار بناب : مردم شهر برای اجرای این مراسم از زمان های بسیار دور درخیابان اصلی که اقتصاد پر رونقی را دارد و مرکز بازار یعنی خیابان باهنر و خیابان رجایی را انتخاب نموده و از اول صبح فروشندگان وسایلی که از چند روز قبل تهیه نموده اند در کنارها و وسط خیابان هرکس چند متری را اشغال و وسایل خود را روی زمین می چیند.

۱۰۰

مراسم چرشنبه بازار بناب

از جمله انواع اسباب بازی های کودکان ، انواع ترقّه ها ، لباس های گوناگون ارزان قیمت ، ماهی زنده برای سال تحویل ، انواع سبزه های عید نوروز ، میوه ، انواع آجیل و خشکبار ، گل های رنگارنگ ، و …… مردم همراه خانواده خصوصا به همراه بچه ها برای خرید به این بازار روی می آورند جمعیت آنقدر زیاد می آید به قول معروف جا برای سوزن انداختن نیست ، این خرید به همراه شادی و ترقّه زدن ها ، رنگ نمودن تخم مرغ و مسابقه شکستن آنها ، در محلات شهر و روستاها، بازی سنتی کودکانه در قدیم  از (پیل آغانچی) گرفته تا (جولا بادام و ترنا دو دی = .pil aghanji و jolabadam trnadovdi) و (بازی سنتی عاشق) ، و صداهای حرّاجی و تبلیغات اجناس و سوت و شیپورهای کودکان و تراکم جمعیّت خریدار منظره تماشایی خاّص خود را دارد که در طول سال یک بار آن هم در آخرین روز سه شنبه و شب چهارشنبه هر سال بر گزار می شود.

۳۰۰از وسایل فرهنگی مرحوم محمد حسین پور خداقلی بنابی، برای بازی های محلی

۲۰۰مراسم چرشنبه بازار بناب

چرشنبه بازار تا ساعات ده شب ادامه دارد و مردم بعد از تاریکی شب به خانه ها و به اطراف شهر می روند و با ترکاندن ترقّه ها و روشن نمودن آتش در محلّات و خانه ها و پریدن از روی آتش یاد و خاطره این روز را گرامی میدارند.

شال‌اندازی از دیگر مراسم شب سوری است که تاکنون اعتبار خود را در شهر و روستاهای بناب حفظ کرده‌است. پس از خاموشی آتش و فال گوشی و گره‌گشایی جوانان نوبت به شال ‌اندازی می‌رسد . جوانان چندین دستمال حریر و ابریشمی را به یکدیگر گره زده ، از آن طنابی رنگین به بلندی سه متر می‌ساختند. آنگاه از راه پلکان خانه‌ها یا از روی دیوار،  امروزه بستن به درب خانه ها آنرا از روزنه پشت بام  وارد منزل می‌کنند و یک سر آن را خود در بالای بام در دست می‌گرفتند ، آنگاه با چند سرفه بلند و زدن زنگ درب خانه صاحبخانه را متوجه ورودشان می‌سازند. صاحبخانه که منتظر آویختن چنین شال‌هایی هستند، به محض مشاهده طناب رنگین، آنچه قبلاً آماده کرده، در گوشه شال می‌ریزند و گره‌ای بر آن زده، با یک تکان ملایم، صاحب شال را آگاه می‌سازند که هدیه سوری آماده‌ است . آنگاه شال‌انداز شال را بالا می‌کشد. آنچه در شال است هم هدیه چهارشنبه سوری است و هم فال می گیرند.

البته در خاتمه این را هم یادآور می شویم که خیلی از مراجع تقلید ما برخی آیین چرشنبه سوری از جمله: پریدن از آتش و بیرون انداختن خاکستر آتش از خانه، انداختن کوزه سالم از پشت بام و شکستن آن برای رفع بلاها، را خرافاتی می دانند که به مراسمات عید و چرشنبه سوری افزوده شده است.

انتهای یپام/ش