هر مراسم و اعیادی پیش برنامه و مقدماتی دارد ، عید نوروز ، بیداری طبیعت این سفره همیشه نیاز در حیات انسان ها نیز مقدماتی دارد ، مقدمه عید نوروز از چند روز مانده به عید شروع می شود .
به گزارش خبرنگار انعکاس بناب، آنچه که تا به امروز قبل از شروع عید و چرشنبه سوری از مردمان این شهرستان و روستاها مشاهده شده است عبارتند از . خانه تکانی، تهیه شیرینی و سبزه گندم و سایر تخم ها، چرشنبه بازار، تهیه خوانچه برای فرستادن به خانه نو عروسان در عصر چرشنبه، تهیه غذای های مخصوص و میوه برای شب چرشنبه از جمله دلمه، عید نوروز و بازدید های تازه از اقوام و دوستان و آشنایان؛ می باشد که تنها بخشی از آیین این ایام در این شهرستان است.
چرشنبه بازار بناب : مردم شهر برای اجرای این مراسم از زمان های بسیار دور درخیابان اصلی که اقتصاد پر رونقی را دارد و مرکز بازار یعنی خیابان باهنر و خیابان رجایی را انتخاب نموده و از اول صبح فروشندگان وسایلی که از چند روز قبل تهیه نموده اند در کنارها و وسط خیابان هرکس چند متری را اشغال و وسایل خود را روی زمین می چیند.
مراسم چرشنبه بازار بناب
از جمله انواع اسباب بازی های کودکان ، انواع ترقّه ها ، لباس های گوناگون ارزان قیمت ، ماهی زنده برای سال تحویل ، انواع سبزه های عید نوروز ، میوه ، انواع آجیل و خشکبار ، گل های رنگارنگ ، و …… مردم همراه خانواده خصوصا به همراه بچه ها برای خرید به این بازار روی می آورند جمعیت آنقدر زیاد می آید به قول معروف جا برای سوزن انداختن نیست ، این خرید به همراه شادی و ترقّه زدن ها ، رنگ نمودن تخم مرغ و مسابقه شکستن آنها ، در محلات شهر و روستاها، بازی سنتی کودکانه در قدیم از (پیل آغانچی) گرفته تا (جولا بادام و ترنا دو دی = .pil aghanji و jolabadam trnadovdi) و (بازی سنتی عاشق) ، و صداهای حرّاجی و تبلیغات اجناس و سوت و شیپورهای کودکان و تراکم جمعیّت خریدار منظره تماشایی خاّص خود را دارد که در طول سال یک بار آن هم در آخرین روز سه شنبه و شب چهارشنبه هر سال بر گزار می شود.
از وسایل فرهنگی مرحوم محمد حسین پور خداقلی بنابی، برای بازی های محلی
چرشنبه بازار تا ساعات ده شب ادامه دارد و مردم بعد از تاریکی شب به خانه ها و به اطراف شهر می روند و با ترکاندن ترقّه ها و روشن نمودن آتش در محلّات و خانه ها و پریدن از روی آتش یاد و خاطره این روز را گرامی میدارند.
شالاندازی از دیگر مراسم شب سوری است که تاکنون اعتبار خود را در شهر و روستاهای بناب حفظ کردهاست. پس از خاموشی آتش و فال گوشی و گرهگشایی جوانان نوبت به شال اندازی میرسد . جوانان چندین دستمال حریر و ابریشمی را به یکدیگر گره زده ، از آن طنابی رنگین به بلندی سه متر میساختند. آنگاه از راه پلکان خانهها یا از روی دیوار، امروزه بستن به درب خانه ها آنرا از روزنه پشت بام وارد منزل میکنند و یک سر آن را خود در بالای بام در دست میگرفتند ، آنگاه با چند سرفه بلند و زدن زنگ درب خانه صاحبخانه را متوجه ورودشان میسازند. صاحبخانه که منتظر آویختن چنین شالهایی هستند، به محض مشاهده طناب رنگین، آنچه قبلاً آماده کرده، در گوشه شال میریزند و گرهای بر آن زده، با یک تکان ملایم، صاحب شال را آگاه میسازند که هدیه سوری آماده است . آنگاه شالانداز شال را بالا میکشد. آنچه در شال است هم هدیه چهارشنبه سوری است و هم فال می گیرند.
البته در خاتمه این را هم یادآور می شویم که خیلی از مراجع تقلید ما برخی آیین چرشنبه سوری از جمله: پریدن از آتش و بیرون انداختن خاکستر آتش از خانه، انداختن کوزه سالم از پشت بام و شکستن آن برای رفع بلاها، را خرافاتی می دانند که به مراسمات عید و چرشنبه سوری افزوده شده است.
انتهای یپام/ش
Sunday, 19 May , 2024